we r one

we r one

Mar 13, 2010

~PART 1~

aku hairan..knp dorang dpt layanan lebih..kenapa aku dan adik2ku dilayan seperti org asing?apa salah kami?apa yg kami dh buat sampai nenek benci kami?xkn lah kerana kami ni anak org miskin,maka kami dilayan sedemikian rupa..hurm..aku lupa,nenek mmg org kaya sejak dari dulu lg..tp aku ni cucu dia jgk..knp nk sisihkn aku dan adik2ku..ini xadil..aku lihat sendiri dgn mataku,adik ditolak jatuh dari tangga oleh sepupuku..aku ingtkn nenek nk menolong,tp adikku dimarahi pula krn bermain dan mengotorkan ruangtamu rumah nenek.

. paling menyedihkn bila pakcikku memarahi emak dan ayah krn xdpt menyediakan duit untuk mjlis kesyukuran..ayah tunduk membisu...mungkin krn malu kpd aku dan adik2 yg mengintai dr sisi tingkap kayu rumahku..aku faham perasaan ayah..aku xkn biarkan ayah dan emak bersedih lagi..aku tekad..pagi2,aku menjaja nasi lemak yg emak bungkuskan..aku xmalu..sbb aku tahu,itu rezeki dr Allah..aku pernah diperli kwn2 krn jualan nasi lemak di sekolah..aku cuma boleh tersenyum duka,pesan emak aku sisipkan dihati.."kakak jual la nasi ni kt skolah,lau ade org yg beli,kakak gunakn untuk byr duit yuran sekolah..mak xmampu nk byr lagi..mak mintak maaf ye kakak"..air mata aku menitis lagi..besar sgt dugaan keluarga aku ni..kenapa keluarga lain hidup senang lenang..?kenapa tidak kami?

pernah skali ayah ingin meminta pertolongan nenek,tp nenek memarahi ayah..nenek ckp ayah mmg bodoh dr dulu..xtahu nk memilih isteri,perempuan kampung jgk yg ayah pilih iaitu emak..ayah diam lagi..aku tahu,ayah xpernah menyesal kerana berkahwin dgn emak..emak baik,apa sahaja yg disuruh oleh nenek,emak akan lakukan tanpa bantahan..tp nenek tetap benci emak..kenapa!!hina betulkah emak didepan mata nenek..?

bila raya tiba,kami adik beradik langsung xdiberi duit raya oleh nenek,cucu2 yg lain suma dpt..aku masih tersenyum krn aku tahu nenek mungkin xnk habiskan harta dia pada anak2 ayah..sampaikan 1 tahap,pengagihan harta tokwan xdiberi sama adil kepada ayah..ayah masih diam..aku tahu ayah terluka,kerana sebelum pengagihan dan sebelum tokwan mninggal,tokwan mengamanahkan kepada bpa saudaraku supaya harta dibahagi sama rata..tp...lain yg jadi..ayah tunduk membisu..harapan aku untuk membeli kasut skolah yg baru terbantut begitu sahaja..biarlah kakak pakai kasut ni lagi mak..kakak xkisah..asalkn kakak xnyusahkan ayah dan emak..itu ayat yg terpancul dr mulut aku walaupun dalam ati aku meronta-ronta untuk memiliki kasut baru..


bersambung..

No comments: