we r one

we r one

Mar 13, 2010

~part 2~

Biarlah ape pon yg terjadi,aku ttp xmenyalahkan ayah dan emak krn xmenyediakan apa yg sepatutnya kepada kami suma..aku tahu besar tanggungjawab mereka untuk mendidik kami menjadi manusia yg patuh kepada ibu bapa..pernah sekali,emak dimaki nenek krn lambat menyediakan juadah berbuka puasa,nenek ckp emak pembawa malang,sial dan menyusahkn nenek..menyusahkn ape ye kalo suma yg nenek mahukan,emak akn lakukan tanpa bntahan dan hnya tersenyum shja menerima perintah berkurung itu..

"kakak benci nenek,nenek kejam,nenek sengaja menguji tahap kesabaran ayah dan emak..xpe mak,satu hari nanti nenek akan dtg melutut kat kaki mak memohon maaf..percaya la mak..perkara ni akan berlaku jgk suatu hari nanti.."lancang perkataan yg terbit dr bibirku..emak hnya diam..tp aku tahu dlm hati,emak menangis..menangis bkn kerana disisihkan nenek,tp mungkin menangis krn mengetahui bhwa aku dan adik2ku merasai apa yg emak rasai..

Suatu hari semasa aku pulang dari sekolah,aku lihat ayah sedang bercakap dgn apa saudaraku..aku xtahu apa yg mereka bualkan..tp dr pemerhatian aku,aku lihat ayah begitu gelisah..arrgghh..mungkin sebab nenek lg la 2..itu yg bermain-main difikiranku..xhabis2 nk susahkan ayah..ingat ayah aku ni kuli ke ape..hurm..belum sempat aku melangkah masuk ke bilik ,ayah memanggil aku..nak xnak terpaksa jgk aku menghampiri ayah dan bpa saudaraku."ada apa ayah?nenek nk suruh ayah buat apa pulak hari ni?"itu perkataan pertama yg terkeluar dari mulut aku,xde insurans betul..ayah tersenyum sja,manakala bpa saudaraku terkial2 mendengar ayat yg laju terpancul dr mulutku..xda apa Nudra,paklang dtg ni nk mintak tlg Nudra..cuti sekolah dah nk bermula kan..mesti Nudra xbuat apa2 kt rumah..paklang nk minta tlg Nudra temankn nenek kt rumah boleh??paklang dan anak2 paklang nk pergi bercuti minggu ni,xda siapa nk temankn nenek..yg lain semua ada hal..bolehkn Nudra?merayu nmpak paklang nih?aoitt..knp pulak Nudra yg perlu temankn nenek?nenek kn dh besar..pandai2 la dia jaga diri dia sendiri..Nudra yg belasan tahun ni pon pandai jg diri sendiri taw paklang..Nudra xnak la..nanti asyik kena marah2 dgn nenek sj..lagipun Nudra nk jaga mak...nk tlg mak jaja kuih..dpt jugak duit untuk beli brg2 sekolah..knp perlu nk temankn nenek?mana pegi cucu2 kesayangan nenek?suruh la dorang yg temankn...lancang aku bersuara!aduhhh..sakitnya..peha aku dicubit ayah..aku ingtkn ketam tadi.".Nudra pergi la temankan nenek,ayah kn ada untuk tlg mak..kesian nenek tinggal sorang2.."rayu ayah....alaaaa..lemah betul aku bila dgr rayuan ayah ni..tgk la ayah,nt Nudra fikirkan..

Malam kian kelam..bintang2 pun turut sama bersembunyi..yg ada hnya bunyi unggas2 malam yg menemani aku..bila dilihat ke langit,akan nampak 2,3 bintang yg cantik berdekatan seolah2 melambangkan utuhkn hubungan keluarga aku..tp bukan nenek!aku tersenyum..temankan aku wahai sang bintang,jadilah sahabat aku untuk selama2nya..aku tahu..hnya kau sj yg memahami perasaan aku ketika ini..jgn lari jauh2 ye bintang..nt aku rindukan kau..aku mula bermonolog sendirian..tuk tuk tuk..aku terkejut..rupa2nya mak belum tidur..hehehee..Nudra xtidur lg ke?sapa mak.."belum ngantuk lagi la mak..kakak tgh sembang2 dgn bintang ni..tgk kt langit 2 mak..bintang2 2 sentiasa menemani kakak bila kakak sedih,mak..kakak xnk pergi umah nenek..kakak xsuka la nenek 2..dia bknnya kecik lagi nk kena teman2..ntah2 paklang nk suruh kakak jadi org gaji nenek kot..kan mak??emak tersenyum..xla kakak,nenek skng xberapa sihat,paklang dan yg lain ada urusan luar,dorang xdpt nk temankn nenek..dorang nk minta kakak temankn nenek..mak xkisah kakak..waktu ni la kakak kena ambil kesempatan untuk berbaik2 dgn nenek..lembut sj pertuturan emak..emak bnyk menasihati aku..dan akhirnya aku tertewas dgn perasaan aku sendiri..aku akan pergi..aduh!semua ni permintaan dari mak dan ayah..aku xnk membantah...


No comments: